James Matthew Barrie napisao je “Petra Pana”, priču o dječaku koji nikada nije htio odrasti. Djelo se prvo pojavilo kao kazališna predstava 1904. godine, a zatim je 1911. objavljeno kao roman pod naslovom “Peter and Wendy”.
Ova priča o vječnom djetinjstvu donijela je revoluciju u dječjoj književnosti predstavljajući glavnog lika koji nije tipičan junak. Barrie je stvorio čarobni svijet Nigdjezemske gdje djeca mogu ostati zauvijek mlada i bezbrižna, daleko od odgovornosti odrastanja.
Kratki sadržaj

Uvod
Obitelj Darling živi u kući broj 14, a čine ju gospodin i gospođa Darling te njihova djeca – djevojčica Wendy i sinovi John i Michael. Ova naizgled obična obitelj ima jednu neobičnost – njihova dadilja je pas koji se zove Nana. Osim Nane, imaju i kućnu pomoćnicu Lizu koja pomaže u svakodnevnim poslovima. Život obitelji Darling teče mirno i skladno, s majkom koja djeci priča bajke i ocem koji se brine o materijalnim potrebama i pristojnom ponašanju svoje djece.
Sklad obitelji narušava se kada se pojavljuje neobičan dječak po imenu Petar Pan. On svake noći dolazi u dječju sobu i svira u sviralu, što majka isprva ne vjeruje kada joj Wendy to priča. Jedne večeri, gospođa Darling ipak ugleda dječaka, a vjernoj dadilji Nani uspijeva uhvatiti njegovu sjenu. Petar Pan bježi kroz prozor, a majka sprema njegovu sjenu u ladicu.
Kada su gospodin i gospođa Darling morali ići u goste, otac je, zbog ranijih nesporazuma, Nanu vezao u dvorištu umjesto da joj dopusti čuvati djecu. Ova odluka bila je ključna jer je omogućila Petru Panu da se vrati. Nakon što su roditelji otišli, a djeca zaspala, počela je najveća pustolovina njihovih života.
Zaplet
Noć kad su roditelji izašli, u dječju sobu prvo uleti vila Zvončica, a zatim i sam Petar Pan koji odmah počinje tražiti svoju izgubljenu sjenu. Pronalazi je u ladici, ali ne zna kako je pričvrstiti za sebe. Zvuk njegovog plača budi Wendy, koja mu pristupa bez imalo straha i pomaže mu prišiti sjenu.
U razgovoru s Wendy, Petar otkriva da je pobjegao od svojih roditelja kad je čuo što će postati kad odraste. Objasnio joj je da živi u Nigdjezemskoj s izgubljenim dječacima i da je njihov vođa. Buka razgovora budi Johnna i Michaela, Wendynu braću. Petar ih sve oduševljava naučivši ih letjeti, nakon čega ih poziva da pođu s njim u Nigdjezemsku.
Dječji let prema Nigdjezemskoj predstavlja njihov ulazak u čarobni svijet gdje vrijede druga pravila. Po dolasku u tu neobičnu zemlju, djeca upoznaju mnoge čudne likove i mjesta. Posebno ih fascinira gusarski brod kapetana Kuke, smrtnog neprijatelja Petra Pana, kojemu je Petar u ranijem okršaju odsjekao ruku zbog čega sada nosi kuku.
Približavajući se brodu, gusari opale iz topa, a Zvončica prva slijeće na zemlju. Kad ugleda izgubljene dječake, Zvončica, ljubomorna na Wendy, laže im da je Petar naredio da pucaju u nju. Bezubi pogađa Wendy ravno u trbuh i ona pada. Kad Petar stiže i vidi što se dogodilo, želi ubiti Bezubog, no srećom Wendy nije mrtva.
Rasplet
Nakon incidenta s Wendy, izgubljeni dječaci grade joj kuću i brinu se o njoj. Wendy preuzima ulogu majke dječacima – brine se o njihovoj higijeni, zdravlju i prehrani. Zvončica postaje sve ljubomornija i čeka priliku kako bi naštetila Wendy.
Gusari uspijevaju locirati skrovište Petra Pana i izgubljenih dječaka. Lukavo se prikradaju, napadaju ih i zarobljavaju Wendy, njenu braću i izgubljene dječake. Odvode ih na brod gdje ih pripremaju za smaknuće. Wendy hrabro odbija ponudu da bude na strani gusara kao njihova dama.
Petar Pan, koji nije bio zarobljen, ostao je sam u skrovištu. Kapetan Kuka ga zatiče kako spava i u čašu mu ulijeva otrov. Kad se Petar probudio i htio popiti otrovano piće, Zvončica se žrtvuje i sama popije otrov kako bi ga spasila. Petar uspijeva spasiti Zvončicu tako što poziva djecu diljem svijeta da vjeruju u vile, čime joj vraća snagu.
Nakon što je spasio Zvončicu, Petar kreće u akciju spašavanja Wendy i ostalih. Dolazi do završnog obračuna između njega i kapetana Kuke. U napetoj borbi Petar uspijeva pobijediti Kuku, gurajući ga preko ruba palube ravno u ralje krokodila koji ga je odavno vrebao.
Zaključak
Nakon pobjede nad gusarima, Petar Pan postaje gospodarom otoka i uživa u bezbrižnom životu sa svojim prijateljima. Međutim, Wendy i njena braća počinju osjećati nostalgiju za domom i roditeljima. Dolazi vrijeme kad odlučuju vratiti se kući, gdje ih roditelji već dugo čekaju, nadajući se njihovom povratku.
Kad su se konačno vratili kući, mama Darling ih zatiče kako spavaju u svojim krevetima i u prvi mah misli da sanja. Na svoju sreću, shvaća da je sve stvarnost – njena djeca su se vratila. Nedugo nakon toga, pojavljuje se šestorka izgubljenih dječaka koje obitelj Darling velikodušno prihvaća i posvaja.
Petar Pan, međutim, odlučuje ostati dječak i nikada ne odrasti, pa se vraća u Nigdjezemsku sa Zvončicom. Godinama kasnije, kad Wendy odraste i dobije vlastitu kćer Jane, često joj priča o svojim pustolovinama s Petrom Panom. Jedne noći, Petar se iznenada pojavljuje i odvodi Jane u Nigdjezemsku. Wendy ostaje tužna jer, budući da je odrasla osoba, više ne može poći s njima.
Priča o Petru Panu tako se nastavlja kroz generacije, dok on ostaje vječno mlad i bezbrižan u svom čarobnom svijetu. Djelo završava nostalgičnom notom o neizbježnosti odrastanja za sve osim za Petra, koji ostaje simbol vječnog djetinjstva i odbijanja odgovornosti koje donosi odrasla dob.
Tema i ideja djela
“Petar Pan” kroz naizgled jednostavnu dječju priču obrađuje složenu tematiku odnosa prema odrastanju. Za razliku od tipičnih bajki tog vremena, ovo djelo ne nudi jasnu moralnu pouku. Umjesto toga, predstavlja lika koji odbija odrasti i nudi alternativnu viziju života bez odgovornosti odraslih.
Barrie kroz svoj roman ironično pristupa dječjoj književnosti svog doba. Uvodeći pomalo negativnog glavnog junaka koji je uobražen, hvalisav i egocentričan, autor se odmiče od tradicionalnih dječjih heroja. Petar Pan predstavlja dvosmislenu figuru – s jedne strane simbol slobode i mašte, a s druge sebičnosti i neodgovornosti.
Tema vječnog djetinjstva prikazana je kroz kontrast između:
- Petra koji bježi od odrastanja
- Wendy koja preuzima majčinsku ulogu
- Izgubljenih dječaka koji čeznu za roditeljima
- Odraslih likova poput kapetana Kuke
Ova višeslojnost čini djelo zanimljivim i djeci i odraslima, omogućujući različita tumačenja ovisno o čitateljevoj dobi i iskustvu. Dok djeca mogu uživati u pustolovinama, odrasli čitatelji mogu prepoznati dublju poruku o neizbježnosti odrastanja i nostalgiji za bezbrižnošću djetinjstva.
Analiza likova
Glavni likovi
Lik | Osobine | Uloga u djelu |
---|---|---|
Petar Pan | Uobražen, hvalisav, sebičan, ali i hrabar, slobodouman | Protagonist koji odbija odrasti, vođa izgubljenih dječaka |
Wendy Darling | Brižna, odgovorna, maštovita | Preuzima majčinsku ulogu, most između Nigdjezemske i stvarnog svijeta |
Zvončica | Ljubomorna, zajedljiva, ali odana Petru | Vila koja prati Petra, predstavlja dječju ljubomoru |
Kapetan Kuka | Osvetoljubiv, okrutan, ali i sofisticiran | Glavni antagonist, predstavlja strah od odrastanja |
Sporedni likovi
- John i Michael Darling – Wendyna braća, predstavljaju različite aspekte djetinjstva
- Gospodin i gospođa Darling – Tipični viktorijanski roditelji
- Nana – Neobična dadilja-pas koja simbolizira bezuvjetnu ljubav i zaštitu
- Izgubljeni dječaci – Djeca bez roditelja koja slijede Petra Pana
- Liza – Kućna pomoćnica obitelji Darling
Barrie je stvorio neuobičajene likove za dječju književnost toga doba. Petar Pan nije savršeni heroj, već kompleksan lik s manama.
Slično tome, Zvončica nije dobra, draga vila kakve se obično pojavljuju u bajkama, već je prikazana kao ljubomorna i zajedljiva. Ova realističnost i kompleksnost likova čini djelo zanimljivijim i bližim stvarnom životu, unatoč fantastičnom okruženju.
Jezik, stil i pripovijedanje
Barrijev stil pisanja u “Petru Panu” spaja elemente fantastike s realističnim dijalozima i opisima. Njegov pripovjedački pristup karakteriziraju:
- Jednostavan i razumljiv jezik pristupačan dječjoj publici
- Bogati opisi Nigdjezemske koji potiču maštu
- Humor i ironija koja se provlači kroz cijelo djelo
- Dvojnost pristupa – priča za djecu s elementima za odrasle čitatelje
Autor vješto koristi pripovjedne tehnike kojima održava dinamičnost radnje. Često se obraća čitatelju, stvarajući osjećaj bliskosti i sudjelovanja u priči. Barrie također koristi kontrast između realnog svijeta obitelji Darling i fantastičnog svijeta Nigdjezemske.
Knjiga je inovativna za svoje vrijeme jer se odmiče od tipičnog formata bajke s jasnom moralnom poukom. Umjesto toga, nudi kompleksniju priču koja čitatelju ostavlja prostor za vlastita tumačenja i zaključke.
Pripovjedne tehnike
- Sveznajući pripovjedač
- Direktno obraćanje čitatelju
- Preplitanje realnih i fantastičnih elemenata
- Simbolizam (let kao sloboda, kuka kao strah od vremena)
- Paralelizam između stvarnog svijeta i Nigdjezemske
Ova kombinacija elemenata čini “Petra Pana” pristupačnim djeci, ali i zanimljivim odraslima koji mogu prepoznati dublje slojeve značenja i ironije u tekstu.
Povijesni i kulturni kontekst
“Petar Pan” nastaje početkom 20. stoljeća, u edvardijanskom razdoblju britanske književnosti. Prvi put se pojavljuje kao kazališna predstava 1904. godine, a zatim kao roman 1911. godine. Ovo razdoblje obilježeno je značajnim društvenim promjenama i preispitivanjem tradicionalnih vrijednosti.
Književni kontekst
- Dječja književnost tog doba uglavnom je imala jasnu moralnu pouku
- Likovi su tipično bili ili potpuno dobri ili potpuno zli
- “Petar Pan” donosi inovaciju s moralno ambivalentnim glavnim likom
Biografski elementi
Barrijev život značajno je utjecao na stvaranje “Petra Pana”. Kada mu je bilo sedam godina, izgubio je brata u nesretnom slučaju, što je ostavilo dubok trag na njegovom stvaralaštvu. Ova trauma mogla je utjecati na stvaranje lika koji nikada ne odraste.
James Matthew Barrie rođen je 1860. godine u Škotskoj, kao deveto dijete u radničkoj obitelji. Od malena je volio kazalište i organizirao predstave. Nakon završetka fakulteta radio je kao novinar, a uz to pisao kratke priče, drame i romane.
Društveni kontekst
Vrijeme nastanka djela obilježeno je:
Aspekt | Utjecaj na djelo |
---|---|
Viktorijanske/edvardijanske društvene norme | Prikaz uređene obitelji Darling s jasnim ulogama |
Kolonijalno razdoblje | Egzotična i “neotkrivena” Nigdjezemska |
Početak preispitivanja tradicionalnih vrijednosti | Petar kao lik koji odbija konvencije |
Razvoj dječje psihologije | Kompleksniji prikaz dječjih likova |
Sve ovo čini “Petra Pana” ne samo zabavnom dječjom pričom, već i djelom koje reflektira složena društvena pitanja svog vremena.
Osobne refleksije i dojmovi
“Petar Pan” privlači i intrigira čitatelje već više od stoljeća svojom jedinstvenom mješavinom avanture, mašte i melankolije. Čitajući ovo djelo danas, uočavamo njegovu bezvremensku privlačnost i dubinu.
Ono što najviše fascinira u priči jest ambivalentnost glavnog lika. Petar Pan je istovremeno šarmantan i sebičan, hrabar i bezbrižan, pun života a ipak nekako tragičan. Njegova odluka da nikada ne odraste izaziva u čitatelju pomiješane osjećaje – s jedne strane divljenje prema njegovoj slobodi, a s druge strane tugu zbog onoga što propušta.
Priča budi nostalgiju za bezbrižnošću djetinjstva, ali istovremeno podsjeća na vrijednost odrastanja i preuzimanja odgovornosti. Wendy, koja privremeno uživa u avanturama Nigdjezemske, na kraju ipak bira povratak stvarnosti i odrastanje.
Posebno je dirljiv završetak gdje odrasla Wendy ne može više ući u Nigdjezemsku, dok njezina kći Jane preuzima tu ulogu. Ovaj ciklički element priče naglašava:
- Neizbježnost odrastanja
- Prolaznost djetinjstva
- Kontinuitet generacija
- Vječnu privlačnost mašte i avanture
Barrijev nepretenciozni stil pisanja omogućuje da ova kompleksna tema bude predstavljena na način pristupačan različitim uzrastima, što je vjerojatno jedan od razloga dugotrajne popularnosti ovog djela.
Utjecaj djela na književnost
“Petar Pan” ostavio je neizbrisiv trag u svjetskoj književnosti i popularnoj kulturi. Od svoje prve izvedbe kao predstave 1904. godine, ova priča kontinuirano inspirira nove generacije stvaratelja.
Kulturni utjecaj
- Arhetip vječnog dječaka – Petar Pan je postao sinonim za osobu koja odbija odrasti
- “Petrov sindrom” – pojam koji se koristi u psihologiji za opis odraslih koji se ponašaju nezrelo
- Nigdjezemska – metafora za utopijski svijet mašte i bezbrižnosti
- Zvončica – postala ikona popularne kulture
Adaptacije
Djelo je doživjelo brojne adaptacije u različitim medijima:
Medij | Značajne adaptacije |
---|---|
Film | Disney animirani film (1953.), “Hook” (1991.), “Finding Neverland” (2004.) |
Kazalište | Kontinuirane izvedbe diljem svijeta |
Književnost | Nastavci i prerade, poput serijala “Peter and the Starcatchers” |
Glazba | Mjuzikli i pjesme inspirirane likom |
Utjecaj na dječju književnost
Barrijev pristup dječjoj književnosti bio je revolucionaran jer je:
- Uveo moralno ambivalentnog protagonista
- Postavio složena pitanja o odrastanju
- Obrađivao teme koje govore i djeci i odraslima
- Spojio fantasy elemente s realističnim emocijama
Nakon “Petra Pana”, dječja književnost postaje otvorenija za kompleksnije likove i teme. Moderni klasici poput “Gdje su divlji stvori” Mauricea Sendaka ili serijal o Harryju Potteru J.K. Rowling nose tragove utjecaja koje je Barrie uspostavio svojim inovativnim pristupom.
U konačnici, “Petar Pan” ostaje jedna od rijetkih dječjih priča koja raste zajedno s čitateljem, pružajući različite razine značenja i interpretacije u različitim životnim fazama.