“Družba Pere Kvržice” je klasični hrvatski dječji roman koji je napisao Mato Lovrak. Priča prati skupinu djece koja se okuplja oko dječaka Pere i pokušava obnoviti zapušteni mlin u svom selu. Roman je poznat po svojoj toploj priči o prijateljstvu, timskom radu i dječjoj snalažljivosti.
Ovaj omiljeni dječji roman već desetljećima oduševljava mlade čitatelje svojom pustolovnom pričom i životnim lekcijama. Pero Kvržica i njegova družina suočavaju se s mnogim izazovima dok pokušavaju ostvariti svoj cilj, što čini knjigu napetom i zanimljivom za čitanje.
Lovrakovo majstorstvo u stvaranju živopisnih likova i zanimljivih situacija čini ovu knjigu bezvremenim klasikom hrvatske dječje književnosti. Priča o dječjoj inicijativi i upornosti i danas nadahnjuje nove generacije mladih čitatelja.
Naslov djela i autor
“Družba Pere Kvržice” je poznati dječji roman hrvatskog pisca Mate Lovraka. Ovaj roman je prvi put objavljen 1933. godine i brzo je stekao veliku popularnost među mladim čitateljima.
Mato Lovrak, autor ovog djela, rođen je 1899. godine u Velikom Grđevcu. Bio je učitelj i pisac koji se posebno istaknuo u pisanju dječje književnosti. Njegova djela često prikazuju život djece u seoskom okruženju.
“Družba Pere Kvržice” je jedno od najpoznatijih Lovrakovih djela. Roman je preveden na nekoliko jezika, uključujući makedonski, slovenski, mađarski i poljski. Ova činjenica govori o njegovoj popularnosti i važnosti u dječjoj književnosti.
Priča prati pustolovine skupine djece koja odluči obnoviti stari mlin u blizini svog sela. Glavni lik, dječak Pero, okuplja družinu i zajedno se upuštaju u ovu avanturu.
Roman je doživio i svoju ekranizaciju, što dodatno potvrđuje njegov značaj u hrvatskoj kulturi. Kroz ovaj roman, Lovrak je uspješno prikazao važnost timskog rada, prijateljstva i upornosti.
Družba Pere Kvržice – Vrsta djela
“Družba Pere Kvržice” je dječji roman koji je napisao hrvatski pisac Mato Lovrak. Ovo djelo pripada žanru realističke dječje književnosti.
Roman je objavljen 1933. godine i od tada je postao jedan od najpoznatijih i najčitanijih hrvatskih dječjih romana. Svojom tematikom i stilom pisanja, “Družba Pere Kvržice” predstavlja klasično djelo hrvatske dječje književnosti.
Lovrak u ovom romanu koristi jednostavan i pristupačan jezik, prilagođen mladim čitateljima. Radnja je linearna i prati pustolovine skupine djece koja obnavljaju stari mlin u blizini sela.
Kroz roman se provlače teme prijateljstva, suradnje i upornosti, što ga čini idealnim štivom za mlade čitatelje. Ovo djelo nije samo zabavno, već i poučno, prenoseći važne životne lekcije na način koji je djeci lako razumljiv.
“Družba Pere Kvržice” je doživjela veliku popularnost i prevedena je na nekoliko stranih jezika, uključujući makedonski, slovenski, mađarski i poljski. Osim toga, roman je dobio i svoju filmsku adaptaciju, što dodatno potvrđuje njegov značaj u hrvatskoj književnosti.
Mjesto i vrijeme radnje
Radnja romana “Družba Pere Kvržice” odvija se u selu tijekom lipnja, nekoliko tjedana prije ljetnih praznika. Glavna mjesta radnje su škola, stari mlin i jezero u blizini sela.
Škola je važno mjesto okupljanja djece i početna točka njihovih avantura. Tamo se rađaju ideje i planovi za obnovu starog mlina.
Stari mlin predstavlja srce priče. To je zapušteni objekt koji djeca odlučuju obnoviti. Mlin se nalazi nedaleko od sela, okružen prirodom i blizu jezera.
Jezero pored mlina dodatno obogaćuje okoliš i pruža djeci prostor za igru i osvježenje tijekom vrućih ljetnih dana.
Vrijeme radnje je smješteno u lipanj, kada školska godina polako završava. Toplo vrijeme i dugi dani idealni su za dječje pustolovine i rad na obnovi mlina.
Lovrak vješto koristi ova mjesta i vrijeme radnje kako bi stvorio živopisnu pozadinu za dječje pothvate i njihov zajednički rad na obnovi mlina.
Teme i ideja djela
“Družba Pere Kvržice” bavi se temom dječje solidarnosti i snage zajedništva. Glavni lik Pero okuplja grupu djece kako bi obnovili zapušteni mlin u blizini sela. Kroz ovaj pothvat, roman istražuje važnost timskog rada i suradnje među mladima.
Lovrak u djelu naglašava vrijednost upornosti i marljivosti. Djeca se suočavaju s brojnim izazovima, ali ne odustaju od svog cilja. Ova tema poučava mlade čitatelje o važnosti ustrajnosti u ostvarivanju ciljeva.
Odnos između djece i odraslih također je značajna tema romana. Autor prikazuje generacijski jaz i nepovjerenje odraslih prema dječjim sposobnostima. Međutim, djeca svojim djelima dokazuju da su sposobna za velike stvari.
Ideja obnove mlina simbolizira obnovu zajednice i povratak tradicionalnim vrijednostima. Lovrak time kritizira zanemarivanje ruralnih područja i važnih objekata za život sela.
Roman također istražuje temu prijateljstva i lojalnosti. Članovi družbe međusobno se podržavaju i čuvaju tajnu o svom projektu, što jača njihove veze.
Kroz pustolovine družbe, Lovrak suptilno kritizira društvene probleme svog vremena, uključujući siromaštvo i nedostatak infrastrukture u ruralnim područjima.
Kratki sadržaj djela Družba Pere Kvržice
Roman koji prati pustolovine grupe dječaka iz malog sela koji odlučuju obnoviti zapušteni mlin i pretvoriti ga u svoje skrovište. Predvođeni hrabrim i odlučnim Perom Kvržicom, dječaci se udružuju i zajedničkim snagama ostvaruju svoj cilj, unatoč preprekama i izazovima na koje nailaze.
Lovrak kroz ovo djelo slavi dječju maštu, hrabrost i snagu zajedništva. Dječaci u družbi Pere Kvržice pokazuju da se uz timski rad, upornost i vjeru u vlastite snage mogu ostvariti i naizgled nemoguće stvari. Njihova avantura s mlinom postaje simbol njihovog odrastanja i sazrijevanja, kao i potvrda vrijednosti prijateljstva i suradnje.
Jedan od ključnih elemenata romana je odnos između djece i odraslih. Lovrak prikazuje svijet odraslih ograničavajući za dječje ambicije i snove. Kroz sukobe s roditeljima i drugim odraslim likovima, članovi družbe Pere Kvržice uče se boriti za svoje ideale i slijediti vlastite instinkte, čak i kada to znači suprotstavljanje autoritetima.
Likovi u romanu su živopisni i autentični, svaki sa svojim jedinstvenim karakteristikama i ulogom u družbi. Pero Kvržica je hrabar i karizmatičan vođa, koji svojim primjerom potiče ostale članove družbe na akciju i ustrajnost. Kroz likove poput Šila, Mede i Budala, Lovrak prikazuje različite dječje osobnosti i dinamiku odnosa unutar grupe.
Lovrakovo pripovijedanje odlikuje se jednostavnošću i dinamičnošću, što roman čini pristupačnim i zanimljivim mladim čitateljima. Kroz živopisne opise prirode i seoskog života, Lovrak stvara autentičnu atmosferu i ambijent u kojem se radnja odvija.
Njegov jezik je razumljiv i blizak djeci, što omogućuje čitateljima da se lako poistovjete s likovima i uživaju u njihovim pustolovinama.
Osim zabavnog i uzbudljivog zapleta, “Družba Pere Kvržice” nosi i važne poruke o vrijednostima zajedništva, prijateljstva i ustrajnosti.
Lovrak pokazuje da se kroz timski rad i međusobnu podršku mogu prevladati i naizgled nepremostive prepreke te da dječja mašta i hrabrost mogu pokrenuti značajne promjene. Klikni i pročitaj djelo Mali Princ.
Analiza likova
Roman “Družba Pere Kvržice” predstavlja niz zanimljivih likova koji čine srž priče. Pero, glavni junak, ističe se kao vođa družine. On je pametan, snalažljiv i uporan dječak koji uspijeva motivirati svoje prijatelje da obnove stari mlin.
Ostali članovi družine također imaju važne uloge. Silo, Medo, Milo Dijete i Budala svaki doprinose na svoj način. Silo je jak i pouzdan, Medo je dobar u planiranju, Milo Dijete je najmlađi ali entuzijastičan, dok Budala, unatoč nadimku, pokazuje svoju vrijednost u družini.
Divljak je antagonist priče. On je problematičan dječak koji pokušava sabotirati napore družine. Njegove akcije stvaraju napetost i izazove za glavne likove.
Djevojčice Danica i Marija također igraju važnu ulogu. One pomažu dječacima i pokazuju da su djevojčice jednako sposobne kao i dječaci u ostvarivanju ciljeva.
Učitelj je prikazan kao mudra figura koja podržava djecu u njihovim naporima. On predstavlja pozitivan autoritet i mentor za mlade protagoniste.
Lovrak vješto gradi svoje likove, dajući im jedinstvene osobnosti i uloge. Kroz njihove interakcije i izazove s kojima se suočavaju, autor istražuje teme prijateljstva, timskog rada i upornosti.
Kompozicija djela
“Družba Pere Kvržice” je roman napisan jednostavnim i jasnim stilom, prilagođenim mladim čitateljima. Radnja se odvija kronološki, prateći skupinu djece u njihovom ljetnom pothvatu.
Roman je podijeljen u poglavlja koja prate razvoj priče. Svako poglavlje fokusira se na određeni događaj ili aspekt dječje avanture obnavljanja starog mlina.
Lovrak koristi dijaloge i opise kako bi čitatelje upoznao s likovima i njihovim motivacijama. Kroz interakcije između djece i odraslih, autor gradi napetost i razvija temu suradnje i upornosti.
Pripovjedač je sveznajući, što omogućuje čitatelju da razumije misli i osjećaje različitih likova. Ova tehnika pomaže u stvaranju empatije prema glavnim junacima.
Kulminacija radnje događa se kada djeca konačno uspiju pokrenuti mlin, što služi kao metafora za snagu zajedništva i važnost preuzimanja inicijative.
Lovrak vješto koristi opise prirode i seoskog okruženja kako bi stvorio živopisnu pozadinu za dječje pustolovine, istovremeno naglašavajući temu povezanosti s prirodom i tradicijom.
Stilska obilježja
Roman “Družba Pere Kvržice” Mate Lovraka ističe se jednostavnim i pristupačnim stilom pisanja. Autor koristi jezik blizak djeci i mladima, što knjigu čini lako razumljivom i privlačnom mlađoj publici.
Lovrak vješto gradi napetu radnju koristeći kratke i dinamične rečenice. Dijalozi među likovima su prirodni i životni, odražavajući govor seoske djece tog vremena. Ovo doprinosi autentičnosti i uvjerljivosti priče.
Opisi prirode i seoskog okruženja su živopisni, ali nikad pretjerani. Autor uspijeva dočarati atmosferu sela i okoliša bez nepotrebnog kićenja. Njegove su slike jasne i konkretne, omogućujući čitatelju da lako zamisli prizore.
Karakterizacija likova je suptilna i postupna. Lovrak gradi osobnosti svojih junaka kroz njihove postupke i dijaloge, izbjegavajući duge opise. Ovo čini likove životnijima i bližima čitatelju.
Humor je važan element Lovrakovog stila. Autor često koristi blagu ironiju i duhovite situacije kako bi razbio ozbiljnost tema kojima se bavi. Ovo čini knjigu zabavnom za čitanje unatoč ozbiljnim porukama koje prenosi.
Lovrak u romanu često koristi ponavljanja i paralelizme, što daje ritam njegovoj prozi. Ovo je posebno vidljivo u opisima zajedničkih aktivnosti družbe, gdje se naglašava njihova sloga i suradnja.
Poruke i pouke djela
“Družba Pere Kvržice” nosi snažne poruke o važnosti zajedništva i timskog rada. Roman pokazuje kako djeca mogu postići velike stvari kad udruže snage i rade zajedno prema zajedničkom cilju.
Jedna od ključnih pouka je da upornost i predanost mogu prevladati prepreke. Pero i njegova družina suočavaju se s mnogim izazovima, ali ne odustaju od svog nauma da obnove stari mlin.
Djeca u romanu pokazuju inicijativu i kreativnost u rješavanju problema. To šalje poruku mladim čitateljima da mogu biti pokretači promjena u svojoj zajednici.
Roman također ističe važnost očuvanja tradicije i baštine. Obnova mlina simbolizira povezivanje prošlosti i sadašnjosti te brigu za zajedničko dobro.
Lovrak kroz ovo djelo promiče ideju da djeca mogu biti odgovorna i sposobna kad im se pruži prilika. Pero i njegova družina dokazuju da godine nisu prepreka za postizanje velikih ciljeva.
Pouka o važnosti čuvanja tajne i lojalnosti grupi također je prisutna. Djeca uspijevaju održati svoj projekt tajnim unatoč izazovima, što jača njihovu povezanost.
Konačno, roman naglašava vrijednost rada i truda. Uspjeh družbe u obnovi mlina pokazuje da se marljivim radom i ustrajnošću mogu postići značajni rezultati.
Kritički osvrt
Roman “Družba Pere Kvržice” Mate Lovraka predstavlja važno djelo hrvatske dječje književnosti. Objavljen 1933. godine, ovaj roman je preveden na mnoge jezike i stekao veliku popularnost.
Lovrak vješto gradi priču oko skupine djece koja obnavljaju stari mlin. Kroz njihove pustolovine autor prikazuje vrijednosti timskog rada, upornosti i zajedništva. Likovi su uvjerljivi i lako se mogu poistovjetiti s njima.
Radnja romana je dinamična i drži pažnju čitatelja. Lovrak uspješno balansira između napetih trenutaka i humorističnih scena. Jezik kojim piše prilagođen je mladim čitateljima, ali ne podcjenjuje njihovu inteligenciju.
Djelo se bavi i ozbiljnijim temama poput odnosa djece i odraslih te društvenih problema u ruralnoj sredini. Autor kritizira pasivnost odraslih i ističe sposobnost djece da pokrenu pozitivne promjene u svojoj zajednici.
Ovaj roman ima snažnu odgojnu komponentu. Lovrak promovira vrijednosti poput solidarnosti, odgovornosti i marljivosti. Ipak, to čini na nenametljiv način, kroz zanimljivu priču i životne situacije.
“Družba Pere Kvržice” i danas ostaje relevantno djelo. Njegova poruka o važnosti zajedništva i aktivnog djelovanja u društvu i dalje je aktualna. Roman uspješno spaja zabavne elemente s poučnim sadržajem, što ga čini privlačnim štivom za mlade čitatelje.
Biografija autora
Mato Lovrak rođen je 8. ožujka 1899. godine u Velikom Grđevcu. Odrastao je u učiteljskoj obitelji, što je značajno utjecalo na njegov životni put i književno stvaralaštvo.
Nakon završene pučke škole u rodnom mjestu, Lovrak je pohađao gimnaziju u Bjelovaru. Učiteljsku školu završio je u Zagrebu 1919. godine. Svoju učiteljsku karijeru započeo je u malim selima poput Kutine, Ilovskog Klokočevca i Velikih Zdenaca.
Lovrak je bio plodan pisac. Napisao je tridesetak knjiga, uglavnom namijenjenih djeci i mladima. Njegova najpoznatija djela su Vlak u snijegu i Družba Pere Kvržice. Ovi romani postali su klasici hrvatske dječje književnosti.
U svojim djelima, Lovrak je često prikazivao život na selu i školske dogodovštine. Njegovi likovi su živopisni i bliski mladim čitateljima. Pisao je realističkim stilom, opisujući svakodnevne situacije i probleme s kojima se djeca susreću.
Lovrak je svojim radom značajno doprinio razvoju hrvatske dječje književnosti. Njegova djela prevedena su na više jezika, uključujući makedonski, slovenski, mađarski i poljski. Neka od njih doživjela su i filmske adaptacije.
Mato Lovrak preminuo je 13. ožujka 1974. godine u Zagrebu. Iza sebe je ostavio bogatu književnu ostavštinu koja i danas inspirira nove generacije čitatelja i pisaca.